Personages

De opbouw van een personage verloopt in een paar afzonderlijke stappen:

Stap 1: voorwaarden
Stap 2: talenten
Stap 3: soort wezen
Stap 4: opties
Stap 5: vaardigheden
Stap 6: uitrusting
Stap 7: proloog
Wat is een goed personage?
Is alles nu onveranderbaar?
Gelden deze regels ook voor figuranten?
Hoe zet ik personages uit andere systemen om?
Voorbeelden van personages

Voorwaarden

De spelleider legt vooraf beperkingen op aan de personages van de spelers. Dit zorgt ervoor dat de personages bij de te spelen sessie passen en dat ze eerlijk worden samengesteld. Belangrijkste beperkingen zijn Tijdperk (TP)en Ervaringsrang (ER).

TP geeft weer hoever technologie is voortgeschreden op een schaal van 0 tot 20. Wij leven nu in TP 10.

ER is een maat voor de ervaring van de personages. Een jong kind heeft een lage ER, een ervaren veteraan een hoge. De gemiddelde volwassene heeft een ER van 20.

Naast het vaststellen van TP en ER kan een spelleider beperkingen stellen bij ieder van de volgende stappen. Hij kan bijvoorbeeld bepaalde opties, talenten of uitrusting verbieden als hij van mening is dat deze niet goed in zijn verhaal passen.

Voorbeelden van ER
Voorbeeld van een verzameling voorwaarden
Voorbeelden van TP

terug Ga naar stap 2: talenten.


Voorbeeld van stap 1: voorwaarden

Een spelleider is van plan een verhaal te spelen in het laat Victoriaanse Engeland.
De avonturen van Arthur Conan Doyle, Sherlock Holmes, Jack the Ripper en de League of Extraordinary Gentlemen spelen zich af tegen de achtergrond van dit tijdperk.
De spelleider legt de spelers de volgende beperkingen op:

TP is 7.
ER is 30. Dit komt overeen met 465 EP

Stap 2: talenten: de spelers mogen 80 punten indelen over hun talenten.
Stap 3: soort wezen: de spelleider staat alleen het spelen van mensen toe.
Stap 4: opties: de spelers mogen 10 opties kiezen, de som van de opties moet nul zijn
Stap 5: vaardigheden: De spelleider verbiedt het gebruik van dse magische vaardigheden Creatie, Oproepen, Teleportatie, Golem en Zwarte magie. Deze kunnen niet door de personages van de spelers worden geleerd.
Stap 6: Uitrusting:. De spelers zijn beperkt tot de uitrusting welke in TP 7 vrij te verkrijgen is.

terug heen Voorbeeld van stap 2