Personages

De opbouw van een personage verloopt in een paar afzonderlijke stappen:

Stap 1: voorwaarden
Stap 2: talenten
Stap 3: soort wezen
Stap 4: opties
Stap 5: vaardigheden
Stap 6: uitrusting
Stap 7: proloog
Wat is een goed personage?
Is alles nu onveranderbaar?
Gelden deze regels ook voor figuranten?
Hoe zet ik personages uit andere systemen om?
Voorbeelden van personages

Proloog

Nu staan alle technische gegevens van het personage vast. Maar een personage is meer dan een hoeveelheid getallen. Om het personage wat meer tot leven te laten komen moet de speler een voorgeschiedenis van het personage verzinnen. Zo'n voorgeschiedenis wordt een proloog genoemd. Dit hoeft geen uitgebreid verhaal te zijn, maar meer een korte beschrijving van de afkomst van het personage, zijn naam, eventueel zijn familie en een reden waarom hij is op de plaats waar hij is.

Het verhaal moet uiteindelijk worden goedgekeurd door de spelleider om er voor te zorgen dat het personage een beetje bij het verhaal past. Het kan ook leuk zijn om samen met de spelleider een proloog voor het personage te verzinnen.
Een proloog omvat ook vaak een reden waarom de groep personages van de spelers met elkaar optrekken en hoe ze aan het begin van hun eerste gezamelijke avontuur beginnen.

terug Voorbeeld van een proloog en een volledige beschrijving van het voorbeeldpersonage.


Voorbeeld van stap 7: proloog

De speler kiest als naam voor het personage "Nokoemba" en verzint bij zijn personage de volgende proloog:

Nokoemba werd op 5-jarige leeftijd half dood gevonden door een missionaris aan de oevers van een rivier in Zuid- Afrika. Het is hem onduidelijk hoe hij daar terecht is gekomen. De missionaris ging op zoek naar zijn ouders, maar kwam er achter dat deze waren verdronken bij een plotselinge overstroming. De Missionaris besloot om de kleine jongen dan maar zelf op te voeden en hem mee te nemen naar zijn vaderland toen zijn tijd er op zat.

Hoewel Nokoemba na verloop van tijd van de missionaris is gaan houden als was het echt een pleegvader wou hij toch wat meer maken van zijn leven. Zijl ouders behoorde tot een krijgshaftige stam en ook Nokoemba is zo opgevoed. Hoewel hij welwat invloed heeft ondergaan van zijn pleegvader is en blijft hij ij zijn hart een krijger. Een eerbare krijger, die er niet altijd zo maar op los zal slaan, maar niettemin een krijger. Hij idealiseert de krijgersgebruiken van zijn eigen volk en vindt vuurwapens maar niets. Hoewel in deze tijd in West-Europa er vrijwel niemand nog met een bijl als wapen rondloopt doet hij dat wel. Mensen zijn toch al bang voor hem, die bijl maakt dat niet minder of erger.

Nokoemba verhuurt zich als sterke man aan archeologen en avonturiers en reist zo naar verre landen. De groep waarin de speler mee gaat spelen bevat naast Nokoemba een paar rijke personages.
De spelleider bepaalt dat Nokoemba door een van deze andere personages is ingehuurd.

Een volledig uitgewerkte karakterbeschrijving van Nokoemba kan onder de voorbeeldpersonages worden gevonden

terug