De vaardigheden worden verder op deze manier gepresenteerd:

Naam vaardigheid * ** Talent Toeval Drempel

Korte omschrijving van de vaardigheid.

Naam toepassing 1 moeilijkeid / handicaps / kosten
Omschrijving van toepassing 1
Eventuele effecten falen of succes
Correcties op moeilijkheid/ handicaps/ kosten bij een afwijkende situatie.

Naam toepassing 2 moeilijkeid / handicaps / kosten .... etc.

Het aantal toepassingen verschilt sterk per vaardigheid.

*: In een beperkt aantal gevallen wordt de naam van een vaardigheid gevolgd door een "?". Dit geeft aan dat het hier om een verzameling van vaardigheden gaan die weliswaar sterk op elkaar lijken, maar toch worden beschouwd als apart te leren vaardigheden. Een voorbeeld hiervan zijn de verschillende talen. Zij worden allen onder Taal? behandeld, maar het zijn verschillende vaardigheden.
**: Enkele vaardigheden zijn gericht tegen een ander personage. Als op deze plaats in de omschrijving ER? staat mag de persoon tegen wie de actie gericht is onmiddelijk een test maken. Deze test heeft geen vaardigheid, drempel of handicaps. Talent is ER (ervaringsrang), Toeval is een twintigzijdige dobbelsteen. Als het resultaat 0 of hoger is heeft de actie desgewenst geen effect. Als het resultaat negatief is heeft de actie effect of het personage het nu leuk vindt of niet.

De ER?-test is gebaseerd op een wezen met talenten van 10. Indien een personage een ER?-test moet maken bij een test waarbij hoger of lager talent van invloed zou kunnen zijn, mag hij het verschil met 10 als correctioe op ER meenemen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Een erg dom of bijziend iemand (IN en ZI) valt sneller voor een illusie dan een erg slim en scherpziend iemand iemand.
- Een erg wilskrachtig (WI) persoon is minder gemakkelijk te verleiden
- Een erg gezond personage (GE) heeft minder snel last van een fysieke vervloeking waardoor een van zijn fysieke talenten minder wordt.
- Een erg kwaadaardig personage (ME) is gevoeliger voor zwarte magie.
Het is aan de spelleider om te beslissen wanneer de omstandighedden het rechtvaardigen dat een ER?-test gecorrigeerd wordt voor talenten.
Een spelleider kan ook bonussen of malussen op de test toestaan als de beinvloeding sterk tegen het karakter van het doelwit ingaat.

ER? komt vooral voor bij magische vaardigheden. Neem bij moeilijkheid altijd de moeilijkheid van de magische vaaardigheid, niet die van de vaardigheid Toveren. Een gebruiker van een vaardigheid met een ER? test kan altijd de moeilijkheid van de test kunstmatig verhogen om er voor te zorgen dat het doelwit van de actie zijn ER test niet of moeilijk haalt.