BE CH GE IN KR LE WI ZI
12 5 20 0 20 10 20 15

CN CO LT ME RO ST ER
0 0 10 10 10 0 30 -

Construct 1
Beroep: als soldenier, zonder karakter en
geslachtsbeperkingen:
2
Instinct
Immuniteit: scherp
Immuniteit: stomp
Pantserhuid VI
Stemloos 2
Karakter 4 Trouw aan maker: Taboe
Zonder focus: 20

Golem, metaal

Metalen golems zijn geduchte krijgers, machtige dienaars welke absoluut trouw zijn aan de persoon welke ze gemaakt heeft. Er zijn vele soorten metalen golems. De gegevens hierboven slaan op de zgn. "koperen" golem, de meest eenvoudige welke magie kan maken. Het is niet zo eenvoudig om een metalen golem te maken:
- De maken moet een test van de vaardigheid Golem maken met een minimale moeilijkheid van 40. Andere metalen golems zijn moeilijker. Moeilijkere golems hebben vaak sterkere achtergrondsopties.
- De maker moet grondstoffen bij elkaar brengen met een waarde van minstens een hoeveelheid $ gelijk aan de moeilijkheid vna de golem in het kwadraat, gedeeld door 10. Dus minstens 160$ voor een koperen golem.
- De maker moet zelf een metalen beeld in de vorm van een mens van 2 meter 50 of hoger maken. Hiervoor is een test tegen de vaardigheid Ambacht: Smid nodig gelijk aan de helft van de moeilijkheid van de Golem-betovering. Het maken kost evenveel dagen als deze moeilijkheid. Test is 20 in het geval van een koperen golem en het werk kost 20 dagen. het is niet mogelijk het werk van een ander op deze manier te betoveren.
- De maker moet een test van de vaardigheid oproepen met een moeilijkheid van 10 halen. 1 CN van deze betovering blijft achter in de Golem zolang deze werkt.
- Eventuele schade aan een metalen golem geneest niet maar kan alleen door een vakman ambachtsman worden gerepareerd.

Andere metalen golems kunnen worden samengesteld met behulp van de volgende lijst met correcties:

Cor. TM ER Naam Extra's
+5 1 +4 Tin KR +1, BE +1, GE +1, LE +4, ZI +4, Pantserhuid IV i.p.v VI
+10 1 +8 Lood KR +14, BE +2, GE +12, LE +2, Pantserhuid III i.p.v. VI, Nemesis II Vuur
+15 1 +12 Brons KR +5, BE +5, GE +5, LE +3, ZI +5
+20 1 +16 Ijzer KR +10, BE +5, GE +10, LE +3, ZI +5, Pantserhuid IX i.p.v. VI
+25 1 +20 Staal KR +8, BE +6, GE +12, LE +4, ZI +4, Pantserhuid X i.p.v.VI
+30 1 +24 Zilver BE +8, LE +6, ZI +6, IN +12, CH +10 extra Beroep: Bard, geen instinct. Prijs x10
+35 1 +28 Electrum KR +4, BE +8, GE +10, LE +10, IN +12, CH +5 Beroep: ridder i.p.v. soldenier, geen instinct. Prijs x20
+40 1 +32 Goud KR +15 BE+8, LE +8, ZI + 8, IN +10, CH +10, geen instinct, Prijs x30
+45 1 +36 Platina KR +14 BE+9, LE +9, ZI + 12, IN +10, CH +10, geen instinct, Prijs x40
+50 1 +40 Kwikzilver BE +10, LE +10, Betoverd: vormverandering mutatie, geen immuniteit maar Nemesis II Stompe wapens
+3 2x4 +1 Extra groot + optie Omvang +1/per keer, prijs x2 per keer
+1 3x5 - Extra sterk +1 KR
+3 3x5 +1 Extra snel +1 LE
+3 4x5 +2 Extra ervaren +1 ER
TM= Type modificatie. Maar een modificatie vanieder type is mogelijk, een aantal keren maximaal dat achter de modificatie wordt vermeldt.