Pooh's Magazine editie 4/96 1 mei 1996 |
Eindelijk, na een paar jaar wachten, is er een nieuwe versie van NetHack! Een ieder die NetHack niet kent verwijs ik graag naar Pooh's Magazine nummer 95/5 waarin een beschrijving staat van dit boeiende spel.
(Overiges, ter informatie, NetHack staat al een behoorlijke tijd in de
JoJo's spel top-10! Samen met spelletjes als Duke Nukem 3D, Descent 2 en
Quake/test! Niet slecht voor een spel met een duidelijke Unix achtergrond
en tot nu toe alleen ASCII graphics!)
Op het eerste gezicht lijkt er in de nieuwe versie niet veel veranderd.
Wie de DOS versie opstart krijgt het zelfde beeld als in de vorige versie.
Na een tijdje spelen zie je echter wel degelijk verschillen. Zo hebben de
"traps" een kleurtje gekregen, werkt de maildeamon ook bij de DOS versie en
werkt het schoppen tegen een kist niet meer om een edelsteen te
onderscheiden van een stukje glas.
De echte veranderingen zitten echter in de interface. Moest je tot nu toe bij een stapel voorwerpen ALLE voorwerpen een voor een oppakken of laten liggen, nu krijg je een lijst van voorwerpen en kun je diegene die je wilt oppakken markeren. Het zelfde geldt voor het lezen van scrolls en b.v. het indentificeren van voorwerpen. Duidelijk een hele verbetering.
Het automatisch oppakken van voorwerpen is ook uitgebreid. Je kunt in de
configuratie meegeven welk type voorwerpen automatisch opgepakt moeten
worden.
Hoewel het spel hiermee al een stuk toegankelijker geworden voor beginnende
spelers, is dit nog niet alles. In deze tijd waarin de vorm belangrijker
is dan de inhoud (wat is Duke Nukem 3D nou anders dan Doom met mooiere
plaatjes..) heeft ook NetHack een fraaie grafische interface gekregen.
Het is een genot om naar te kijken! Waarschijnlijk zullen meer mensen nu
de moeite nemen om zich in NetHack te verdiepen. Persoonlijk denk ik dat
een hoop oudgedienden zich bij de ascii-graphics zullen houden, ook al
vanwege de snelheid. Het grafische systeem vergt toch behoorlijk wat
vermogen. Ook past in de grafische mode een level niet langer op een
scherm. Er moet nogal wat heen en weer geschoven worden. De speler zal
dus een afweging moeten maken tussen de fraaie grafische interface of de
snelle ASCII interface.
Het enige echte minpuntje dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is de
snelheid waarmee de grotere stukken tekst op het scherm gezet worden.
Zowel bij de ASCII als in de grafische mode duurt het te lang voor de tekst
er staat. Ook het help systeem werkt nogal langzaam. Ik vermoed dat er
binnenkort wel een 3.2.1 versie uitkomt waarin ook dit soort kleine details
verbeterd zijn.
Al met al is NetHack 3.2 een must voor de ervaren spelen en een aanrader
voor diegene die NetHack nog niet kent. Het is nog steeds geen makkelijk
spel, maar de zure appel waar je doorheen moet is nu in ieder geval bedekt
met een laagje grafisch suikergoed.
----
NetHack 3.2 is te vinden op het Pooh's Magazine HQ. Op het Internet kan
informatie over NetHack gevonden worden via de volgende URL's:
HTTP://www.win.tue.nl/games/roguelike/nethackVoor discussie en meer informatie over het spel zelf is er de internet newsgroup "rec.games.roguelike.nethack". Een fidonet area over NetHack is er (helaas) bij mijn weten niet.
FTP://ftp.win.tue.nl/pub/nethack/
Wie eens NetHack wil spelen zonder te downloaden en te installeren
kan terecht bij telnet://nethack.bitech.com/. Er moet dan echter wel
eerst een (gratis) toegang aangevraagt worden.