Pooh's Magazine editie 3/96 1 april 1996 |
Eerst waren er de mainframes, en uiteraard werden er spelletjes gespeeld.
"Trek", naar de beroemde tv-serie StarTrek, "Hunt the Wumpus" etc. Deze
spelletjes speelde je alleen, of tegen de computer. Later kwamen er
complexere spelen, NetHack, Collossal Caves, adventures etc. Uiteindelijk
werden de computers gekoppeld in een groot netwerk en kwamen er ook
multiuser spelen. De MultiUserDungeons.
Een MUD is een virtuele omgeving, meestal in tekst, waarbinnen je door middel van een alter ego kunt ronddwalen. Binnen deze omgeving kunnen verschillende doelen zijn; het oplossen van puzzels, het zo natuurgetrouw spelen van een rol, het vinden van schat en/of het afslachten van monsters. De omgeving kan in het verleden, het heden of de toekomst gesitueerd zijn. Het kan reëel of imaginair zijn. Veel muds spelen in een soort mix van verleden en toekomst waarin tovernarij heel gewoon is.
Nu zijn deze muds er in allerlei soorten en maten. Op het Internet, maar
ook op kleinere thuisnetwerkjes kun je dit soort adventures spelen. Muds
kun je indelen in drie grote groepen: sociale muds, hack&slash muds en
chatboxes. Uiteraard zijn er allerlei tussenvormen mogelijk. In de
hack&slash mud kan best een rustig café zijn waarin spelers zitten te
babbelen.
Om maar met de chatboxes te beginnen, het voornaamste doel in een
dergelijke omgeving is het communiceren met de andere gebruikers. Hier
dient de MUD om een bepaalde sfeer te creëren waarbinnen de speler zich
thuis voelt. Afgezien van het normale gesprek wat gevoerd wordt voorziet
een dergelijke mud vaak in allerlei macro achtige extra's. B.v.: de speler
tikt "Smile", en de andere spelers zien iets in de geest van "Jondor smiles
sweetly". Dit soort acties kunnen de sfeer van een chat behoorlijk
vergroten.
Bij sociale muds draait het allemaal om het rollenspel. Het aanvallen en
doden van andere spelers is vaak niet mogelijk, of alleen voor de
spelleiders (God en wizards) Het doel is hier om je in te leven in je rol.
Verder kunnen er puzzels op te lossen zijn. Eenvoudige doolhoven, maar
ook voorwerpen die je bij je rol kunt gebruiken. Sociale muds zijn vrij
eenvoudig t.o.v. de hack&slash muds.
De Hack&Slash muds lijken het meest op de originele rollenspelen. Hierbij
worden van de speler allerlei statistische gegevens bijgehouden die zijn
sterke en zwakke kanten bepalen. Het doel is hier om zo een zo hoog
mogelijke status te behalen en dit doel wordt bereikt door het vechten met
andere spelers en monsters. Hiermee kan ook geld verdient worden, dit geld
kun je gebruiken voor betere wapens etc. Dit soort muds kunnen behoorlijk
ingewikkeld worden..
Bij de rest van dit verhaal ga ik even uit van mijn eigen MyMUD programma,
aangezien ik dit programma het beste ken.
Een van de leukste mogelijkheden van een aantal muds is dat je als speler eraan mee kunt bouwen. Wanneer je eenmaal een bepaalde status bereikt hebt kun je een eigen lokatie binnen de virtuele wereld gaan bouwen. Dit bouwen is voornamelijk een kwestie van schrijven. Verder kun je voorwerpen toevoegen aan de locatie en ook daar weer beschrijvingen aan hangen. Bij MyMUD heeft elk voorwerp een aantal beschrijvingen en een sleutelveld. Dat sleutelveld bepaald wat je met het voorwerp kunt doen. Een sleutel kan waar of onwaar zijn en elk van deze twee mogelijkheden heeft twee teksten. Een tekst voor de speler en een tekst voor de anderen in dezelfde ruimte.
Bijvoorbeeld, Jondor heeft een hondje, Fido. Dit hondje is een voorwerp dat hij dusdanig van een sleutel voorzien heeft dat hij de enige is die het kan oppakken. Pakt Jondor z'n hondje op, dan worden de "Waar" teksten gebruikt. Jondor ziet iets als "Fido likt je hand wanneer je hem oppakt" De anderen zien een tekst als "Fido is erg blij dat Jondor hem oppakt".
Zou iemand anders Fido op proberen te pakken, dan worden de "Onwaar"
teksten gebruikt. De speler ziet iets als "Fido gromt en bijt wanneer je
hem probeert op te pakken", de andere spelers (incl. Jondor als hij op de
lokatie is) zien "Fido bijt X en rent weg."
De kracht van MyMUD is dat alles in het spel een voorwerp is waaraan dergelijke teksten gekoppeld kunnen worden. Bij een speler bepaald het slot of je van hem kunt stelen of niet. Bij een deur of je er doorheen kunt of niet. Bij voorwerpen of je ze kunt pakken of niet. Hierdoor is een heel echt aandoende omgeving te creëren waarbij elke actie beschreven wordt en het spel heel boeiend gemaakt kan worden.
MyMUD is afgeleid van TinyMUD. Een sociale mud die het vooral moet hebben
van de boeiende omschrijvingen. Het grote verschil met TinyMUD is dat
MyMUD gebruik maakt van een gedeelde database. TinyMUD werk, zoals de
meeste muds, via TCP/IP. Voor de laatste heb je dus een internet-achtig
netwerk nodig. MyMUD is bedoeld voor het gebruik op LANs als Novell en
Lantastic.
Reclame:
Voor wie het eens proberen wil is MyMUD te downloaden vanaf het Pooh's Magazine HQ BBS. Het is freeware, voorzien van source en is zeer eenvoudig te installeren. Het kan standalone gespeeld worden (alleen raak je dan uiteraard de MultiUser wel kwijt) of via een LAN. Het is leuk om wat te grasduinen en te testen. De installatie is zeer eenvoudig.